10 listopada obchodziliśmy w naszym przedszkolu Święto Niepodległości. Dzieci przyszły do przedszkola ubrane na galowo. Ustrojone w kotyliony o godz. 11:11 odśpiewały hymn Polski, biorąc udział w akcji organizowanej przez MEiN ,,Szkoła do hymnu”. Starsze dzieci recytowały wiersz „Katechizm polskiego dziecka” i śpiewały piosenkę „Jestem Polakiem”. Tego dnia dzieci rozwiązywały zagadki o symbolach Polski, wypełniały karty o tematyce narodowej, układały puzzle z godłem Polski, wyklejały orła i malowały serca biało-czerwone.
Do obchodów Święta Niepodległości przygotowywaliśmy się od kilku dni. W tym czasie:
- zorganizowaliśmy w salach kąciki o tematyce patriotycznej i regionalnej,
- uczyliśmy się „Mazurka Dąbrowskiego” wykorzystując obrazkowy hymn Polski (Bliżej Przedszkola),
- poznaliśmy piosenkę „Jestem Polakiem” (Niezwykłe Lekcje Rytmiki),
- osłuchaliśmy się z piosenką (nauka refrenu) projektową „Piękna nasza Polska Cała”,
- nauczyliśmy się wiersza „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy,
- wysłuchaliśmy legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” czyli o tym jak powstało państwo polskie i ułożyliśmy w formie historyjki obrazkowej, słuchaliśmy opowiadania „Biały Orzeł” Agaty Widzowskiej,
- obejrzeliśmy filmy edukacyjne: „Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały” (IPNtv Kraków), „Polska” (Bajki dla dzieci TV),
- wykonaliśmy prace plastyczno-konstrukcyjne t.j.: „kotyliony”, „godło” (wyklejanie puzzli z części wielkości A1 i A4, wyklejanie z piór, wykonanie z rolek po ręcznikach, rysowanie po śladzie, kolorowanie), „mapa Polski”, „flaga Polski” (malowanie farbami na dużym arkuszu, wykonanie z kwiatów biało-czerwonych, łączenie z kartek w dwóch kolorach, wyklejanie czerwonymi skrawkami papieru), kukiełki „Flagusie”, „Polka i Polak”, „rogale swiętomarcińskie” z masy solnej,
- układaliśmy godło Polski wykorzystując grę edukacyjną „Polak mały”,
- składaliśmy fizyczną mapę Polski z części i kolorowaliśmy ją,
- poznaliśmy tradycje poznańskie obchodzone 11 listopada; barwny korowód ze Świętym Marcinem na koniu, degustacja rogali świętomarcińskich i dowiedzieliśmy się z „Legendy o rogalach świętomarcińskich” skąd takie zwyczaje w Poznaniu,
- wiewiórki rozwiązywały zadania o tematyce patriotycznej z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
Podczas realizacji powyższych aktywności kształtowaliśmy u dzieci świadomość i postawy wobec symboli narodowych oraz tradycji, poszerzaliśmy ich wiedzę na temat ojczyzny oraz doskonaliliśmy umiejętności artystyczne.