W kwietniu będziemy realizować następującą tematykę:
Krąg tematyczny „W domu i w zagrodzie”:
W gospodarstwie
„Wiejskie zwierzęta” – oglądanie albumów i zdjęć. „Palcem malowane” – zabawa sensoryczna. „Gdzie jest konik?” – ćwiczenia orientacji przestrzennej. Gimnastyka poranna – „Zagrajmy w kolory”.
„Karmimy kogucika” – zabawa ruchowa. „W wiejskiej zagrodzie” – ćwiczenia pamięci słuchowej. „Mieszkania zwierząt” – zabawa dydaktyczna. „Obora, stajnia, kurnik” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Karta pracy – szukanie elementów, które nie pasują do obrazka. „Na wiejskim podwórku” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki „Czarodziejskie podwórko”.
„Zdrobnienia” – zabawa językowa. „Duże – małe” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Kurki do kurnika” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Chodzimy gęsiego” – zabawa naśladowcza.
Zwierzęta gospodarskie
„Co to za zwierzę?” – zagadki wzrokowe. „Gąski, gąski do domu…” – tradycyjna zabawa bieżna. Gimnastyka poranna – zestaw XII „Zagrajmy w kolory”.
„Naśladuj mnie” – zabawa artykulacyjna. „Rymowanki” – zabawa słowna. „Zagroda” – zabawa naśladowcza. „Wyjazd do dziadków” – słuchanie wiersza T. Plebańskiego. „Skąd to się wzięło?” – zabawa dydaktyczna. „Jakie to zwierzę?” – zagadki ruchowe. Karta pracy – produkty pochodzenia zwierzęcego. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXXI „W wiejskiej zagrodzie”: zabawa orientacyjno-porządkowa, zabawa z elementem czworakowania, zabawa rozciągająca, ćwiczenie równowagi, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie uspokajające.
„Kto to? Co to?” – zagadki słowne. „Patyczkowa wieś”– praca plastyczna.
„Gdzie ukryły się zwierzęta?” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Spacer – obserwacja budzącej się do życia wiosennej przyrody.
Zabawy z jamnikiem
„Stary Donald farmę miał” – zabawy przy piosence. „Zwierzęta i ich dzieci” – gra memory. Gimnastyka poranna – zestaw XII „Zagrajmy w kolory”.
„Dziwny pies” – słuchanie wiersza D. Wawiłow, nauka wiersza na pamięć. „Liczymy
do dziesięciu” – poznanie liczby 10. „Wesoły jamnik” – zabawa matematyczna, liczba porządkowa. „Rybki w akwarium” – zabawa ruchowa. Karta pracy – liczba 10, szeregowanie od 1 do 10, rozwiązywanie zadań (dodawanie i odejmowanie w zakresie 10). „Na wiejskim podwórku” – zajęcia muzyczne, utrwalenie piosenki „Czarodziejskie podwórko”.
„Zabawa z jamnikami” – zabawa matematyczna, porównywanie długości. „Kotek siada…” – ćwiczenie orientacji przestrzennej.
„Kury na grzędach” – zabawa ruchowa z elementem skoku. „Mój cień” – obserwacje.
Najbliżsi przyjaciele
„Kto wie, co to znaczy?” – zabawa językowa. Gimnastyka poranna – zestaw XII „Zagrajmy
w kolory”.
„Psiaki” – zabawa z czworakowaniem. „Wróżki” – rozmowa inspirowana opowiadaniem M.E. Letki. „Ułóż taki wyraz” – zabawa dydaktyczna. „Smutny i wesoły kotek” – zabawa relaksacyjna. „Jak się dobrze opiekować pupilem?” – burza mózgów. „Zwinny kotek” – tor przeszkód, zabawa ruchowa z elementem czworakowania i czołgania się. Karta pracy – zwierzęta domowe i akcesoria. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXVIII „Obwód ćwiczebny”: ćwiczenie mięśni brzucha i stóp, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie mięśni piersiowych, ćwiczenie mięśni grzbietu i karku, ćwiczenie oddechowe.
„Jak pracują psy?” – rozmowa inspirowana obrazkami, filmami, własnym doświadczeniem dzieci. „Wracamy do domu”– zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Kot i mysz” – zabawa w kole.
Ryby i gady w naszych domach
„Prawda czy fałsz?” – quiz. „Skaczę jak…” – zabawa skoczna. Gimnastyka poranna – zestaw XII „Zagrajmy w kolory”.
„Paczka” – zabawa ruchowa. „O czyim zwierzaku mówię?” – zagadki. „Węże” – zabawa ruchowa z elementem czołgania. „Szklane domy zwierząt” – rozmowa kierowana. „Rybki akwariowe” – zabawa dydaktyczna. „Słoikowe akwarium” – praca plastyczna. Karta pracy – zwierzęta domowe, zwierzęta egzotyczne, rysowanie, kolorowanie według wzoru.
„Zwierzaki na paluszki” – wykonanie paluszkowych kukiełek z papieru. „Paluszkowy teatrzyk i pląsy” – zabawy dramowe i improwizacje ruchowe.
„Kredowe zwierzyńce” – zabawy plastyczne. „Zwierzęta na wybiegu” – swobodne zabawy.
Krąg tematyczny „Eko stylem życia”
Młodzi ekolodzy
„Gdzie mieszkają zwierzęta?” – zabawa dydaktyczna. „Harmonia w przyrodzie” – rozmowa kierowana. Gimnastyka poranna – zestaw XIII „Na zielonej łące”.
„Razem dbajmy o nasz dom” – słuchanie tekstu Z. Staneckiej „Zemsta wodników”, rozmowa na temat tekstu, wspólne wyjaśnienie pojęć: „ekologia”, „ekolog”. „Kodeks młodego ekologa” – tworzenie listy proekologicznych zachowań w postaci notatki graficznej. Karta pracy – uzupełnianie i kolorowanie Ilustracji. „Dbaj o Ziemię!” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki „Dbaj o Ziemię”.
„Sprawdź, czy jesteś eko” – zabawa dydaktyczna. „Slalom ekologiczny” – zabawa bieżna
z elementem rywalizacji.
„Raz, dwa, trzy, Ekoludek patrzy” – zabawa ruchowa z reakcją na sygnał. „Szczęśliwa Ziemia” – tworzenie rysunków związanych z omawianą tematyką.
Dookoła globusa
„Piłka głoskowo-sylabowa” – zabawa słowna. „Życzenia dla Ziemi” – zabawa plastyczno-
-techniczna. Gimnastyka poranna – zestaw XIII „Na zielonej łące”.
„Globusy” – zabawa dydaktyczna. „»G« jak globus” – poznanie liter „g”, „G”. „Głoskę »g« dobrze znamy” – zabawa słuchowa. „Szukamy litery »g«” – zabawa dydaktyczna. Karta pracy – litery „g”, „G”, przygotowanie do czytania i pisania. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXXII „Wykorzystajmy odpady”: ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie oddechowe, ćwiczenie obręczy barkowej, ćwiczenie mięśni grzbietu i karku, ćwiczenie stóp, ćwiczenie uspokajające.
„Czysta woda” – zabawa badawcza. „Nad wodą” – opowieść ruchowa. „Nie do wiary” – rozmowa kierowana.
„Wyścigi z globusem” – zabawa zręcznościowa. „Globus parzy” – zabawa zręcznościowa.
Codzienny ekoplan
„Zamiast zabawek” – zabawy kreatywne z gazetami. „Ocalić od wyrzucenia” – zabawa tematyczna, opracowanie propozycji wtórnego wykorzystania odpadów. Gimnastyka poranna – zestaw XIII „Na zielonej łące”.
„Skąd się biorą śmieci?” – burza mózgów. „Marsz do kosza” – słuchanie wiersza
M. Brykczyńskiego, rozmowa na jego temat. „Ze starego nowe” – zabawa orientacyjno-
-porządkowa. „Segreguję śmieci” – zabawa dydaktyczna. Karta pracy – segregacja odpadów, przeliczanie odpadów w śmietniku. „Dbaj o Ziemię!” – zajęcia muzyczne, utrwalenie piosenki „Dbaj o Ziemię”.
„Nie wyrzucamy, przetwarzamy” – zabawy badawcze. „Doniczki z odzysku” – praca plastyczno-techniczna.
„Burza na jeziorze” – zabawa z chustą animacyjną. „Wiosenne porządki” – wspólne sprzątanie terenu wokół przedszkola.
Sklepowy ekoporadnik
„Sklep dawniej i dziś” – prezentacja multimedialna. „Groch z fasolą, czyli muzyka
ze śmietnika” – tworzenie improwizacji muzycznych z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanych instrumentów. Gimnastyka poranna – zestaw XIII „Na zielonej łące”.
„Jakie powinno być ekoopakowanie?” – burza mózgów. „Ekologiczna alternatywa” – rozmowa kierowana połączona z pokazem. „Symbole na produktach” – zabawa dydaktyczna. „Ekologiczne babeczki” – zabawa matematyczna. Karta pracy – klasyfikacja produktów spożywczych (zdrowe, niezdrowe). Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXXIII „Ćwiczenia ogólnorozwojowe”: zabawa orientacyjno-porządkowa, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie wyprostne.
„Ekotorba na prezenty” – spotkanie warsztatowe z rodzinami dzieci lub wewnętrzne zajęcia przedszkolne.
„Berek butelkowy” – zabawa ruchowa. „Kręgle” – zabawa zespołowa
z elementem rzutu i celowania.
Codzienna ekopraktyka
„Uplatamy, przeplatamy” – ćwiczenie motoryki małej. „Minikonkurs ekologiczny” – quiz wiedzy. Gimnastyka poranna – zestaw XIII „Na zielonej łące”.
„Opowieść nieprawdziwa” – zabawa logiczna, słuchanie opowiadania nauczyciela. „Szukamy tygrysa” – zabawa matematyczna. „Berek – cukierek” – zabawa bieżna. „Ekokrawat i ekowianek” – praca plastyczno-techniczna. „Nasze ekogry” – konstruowanie gier w małych zespołach.
„Jesteśmy ekoekspertami” – podsumowanie tygodnia, złożenie „ślubowania ekologa”. „Bal ekologiczny” – wspólna zabawa w ekologicznych strojach przy muzyce.
„Wąż” – zabawa ruchowa. „Fala” – zabawa zespołowa kształtująca współpracę.
„Strażnicy książek”
Mój księgozbiór
„Kącik książki” – organizowanie kącika czytelniczego. „Dzieje książki” – rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna. Gimnastyka poranna – zestaw XIV „W sklepie z zabawkami”.
„Książkowe ognisko” – rozmowa kierowana. „To ja, książka” – pokaz z wykorzystaniem książki. „Książeczki na półeczki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Prośba książki” – opracowanie zasad szanowania książek na podstawie wiersza J. Huszczy pt. „Skarga książki”. „Rodzaje książek” – zabawa dydaktyczna. Karta pracy – wskazywanie rodzajów książek. „Bajeczki z książeczki” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki pt. „Piosenka o książeczce”.
„Nasi ulubieńcy” – zabawy ruchowe przy muzyce. „Jak ochronić książki?” – nauka prawidłowego okładania książek.
„Królowa Śniegu” – zabawa ruchowa z elementem celowania. „Buty Kota
w butach” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Mała książka – długi proces
„Zgadnij, kogo mam na myśli?” – zabawa integrująca grupę, wzbudzająca pozytywne emocje. „Bajkowe postacie” – zabawa plastyczna. Gimnastyka poranna – zestaw XIV
„W sklepie z zabawkami”.
„”Narodziny” książki” – zabawa dydaktyczna. „Nasza bajka” – zabawy językowe, układanie twórczego opowiadania. „Bajkowy lapbook” – praca plastyczna. „Okładka do książki” – zabawa ruchowa z elementami czytania globalnego. Karta pracy – logiczne myślenie. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXXIV „Ulubione zabawy naszych dziadków i pradziadków”: Kółko graniaste, Mało nas do pieczenia chleba, Ciuciubabka,Ojciec Wirgiliusz, Karuzela, Gąski do domu, Uciekaj, myszko!, Chodzi lisek koło drogi.
„Czarodziejska różdżka” – zabawa ruchowa w kole. „Papier ma siłę” – zabawy badawcze.
„Czerwony Kapturek na jagodach” – rozgrywka sportowa. „Zamek księżniczki” – praca zespołowa, wznoszenie budowli z piasku.
W bibliotece
„Stonoga, Stary niedźwiedź” – zabawy ruchowe ze śpiewem. „Przeczytane” – praca techniczna, przygotowanie pomocy do zajęć. Gimnastyka poranna – zestaw XIV „W sklepie
z zabawkami”.
„Tajemnice biblioteki” – przybliżenie wiadomości na temat biblioteki na podstawie opowiadania P. Beręsewicza „Sposób na Adama”. „Kącik biblioteczny” – zabawa dydaktyczna. „Zasady korzystania z biblioteki” – burza mózgów, ustalenie zasad korzystania z biblioteki
i utrwalenie ich w postaci notatki graficznej. „W bibliotece” – zabawa tematyczna utrwalająca zasady korzystania z biblioteki. Karta pracy – szeregowanie książek według zasady.
„Jedziemy do biblioteki” – ćwiczenia naprzemienne z przekroczeniem linii środka, poprawiające integrację lewej i prawej strony ciała. „Strażnik książki” – praca plastyczno-techniczna.
„Ubieram się samodzielnie” – doskonalenie umiejętności samoobsługowych. „Przenosimy pudełka z książkami” – ćwiczenie dużych partii mięśni. „Biblioteczna sztafeta” – zabawa ruchowa z elementem skoku.
Magia słowa
„Uszy słonia Trąbalskiego” – rozwijanie obwodowego pola widzenia. „Lokomotywa” – ćwiczenia ortofoniczne inspirowane wierszem „Lokomotywa” J. Tuwima. Gimnastyka poranna – zestaw XIV „W sklepie z zabawkami”.
„Zaczarowany świat wierszy” – słuchanie wierszy, rozbudzanie zainteresowania polską poezją dla dzieci. „Powiedz pięknie wiersz” – recytacja wierszy. „Znane utwory” – zabawa dydaktyczna. „Znani poeci i ich wiersze” – zabawa tematyczna. „Rymowanki” – zabawy słownikowe, rozpoznawanie i tworzenie rymów przez dzieci. Karta pracy – krzyżówka, wyrazy rymujące się. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXXV „Ćwiczenia ogólnorozwojowe”: zabawa orientacyjno-porządkowa, ćwiczenie z elementem czworakowania, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie wyprostne, ćwiczenie mięśni brzucha i stóp, ćwiczenie mięśni grzbietu i karku, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
„Sensoryczna lokomotywa” – zabawa plastyczno-techniczna. „Książka na głowie” – zabawa ruchowa ćwicząca prawidłową postawę ciała.
„Mój ulubiony bohater” – zabawa z kredą. „Zaczarowane lustro” – zabawa naśladowcza.
Baśniowe prawdy
„Czapka niewidka” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową. „Mlekiem
„W baśniowej krainie” – zagadki o baśniach, wycinanka – tworzenie rekwizytów, zabawa
z elementem dramy. „Ilustracja dźwiękowa” – improwizacje muzyczne do obrazków
ze znanych baśni. „Czy baśnie uczą?” – teatrzyk sylwetowy, poszukiwanie mądrości płynących z baśni. „Baśniowy Piotruś” – wspólne przygotowanie kart do Piotrusia. Karta pracy – odnajdowanie różnic na obrazkach, ćwiczenia grafomotoryczne. „Bajeczki z książeczki” – zajęcia muzyczne, utrwalenie piosenki pt. „Piosenka o książeczce”.
„Bajkowa kraina” – zabawy konstrukcyjne z dostępnych w sali materiałów.
„Zaczarowana piłka” – zabawa ruchowa z piłką. „Królewny i królewicze” – zabawa w chowanego.