Przedszkole nr 43 im. Krasnala Hałabały w Poznaniu

Standardy ochrony dzieci

 Obowiązujące w naszym Zespole standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem:

  1. Nie krzywdź innych: To oznacza, że nie wolno nikomu robić krzywdy fizycznej ani psychicznej. Nie bijemy się, nie obrażamy i nie wyśmiewamy innych.

Krzywda fizyczna:

  • Oznacza wszelkie działania lub zachowania, które wyrządzają ból, obrażenia lub uszkodzenia ciała. Przykłady to bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie ciosów lub innych form przemocy fizycznej.
  • Krzywda fizyczna może pozostawić ślady na ciele, takie jak siniaki, otarcia, złamania lub inne obrażenia.

Krzywda psychiczna:

  • To działania lub słowa, które powodują cierpienie emocjonalne lub psychiczne. Może to obejmować:
  • Obrażanie słowne: Wyzywanie, poniżanie, wyśmiewanie lub groźby słowne.
  • Zaniedbywanie emocjonalne: Ignorowanie czyichś uczuć, odrzucanie, brak wsparcia emocjonalnego.
  • Manipulacja emocjonalna: Celowe działania mające na celu kontrolowanie czyichś uczuć lub myśli.
  • Zagrożenia lub zastraszanie: Groźby, które sprawiają, że ktoś czuje się przerażony lub niespokojny.

2. Mów o swoich uczuciach:

  •  Jeśli coś cię martwi lub sprawia, że czujesz się źle, powiedz o tym komuś dorosłemu.     To ważne, aby nie trzymać tego w sobie.

3. Nie daj się obcykać w Internecie:

  • Nie podawaj swoich danych osobowych (np. imienia, nazwiska, adresu) osobom, których nie znasz. Nie rozmawiaj z obcymi w Internecie.

Nie wolno zamieszczać w internecie żadnych filmików, zdjęć i postów z wizerunkiem i/lub informacjami o koleżankach, kolegach, pracownikach szkoły.

  • W Polsce istnieją przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, które regulują, jakie informacje można publikować online. Warto sprawdzić, czy Twoje działania są zgodne                  
    z tymi przepisami.
  • Pamiętaj, że to, co raz opublikujesz w internecie, może mieć długotrwałe konsekwencje. Treści mogą być przerabiane, udostępniane i komentowane przez innych. Dlatego warto zachować ostrożność.

4. Kontakty na prywatne z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły:

  • To rozmowy, wiadomości lub spotkania, które odbywają się poza oficjalnymi godzinami lekcyjnymi lub poza szkołą.
  • Dlaczego są niewłaściwe? Kontakty prywatne mogą prowadzić do nieporozumień,               
    a także mogą naruszać prywatność i granice między uczniem a nauczycielem.

Dlaczego warto zachować ostrożność?

  • Nauczyciele są profesjonalistami i mają swoje obowiązki wobec wszystkich uczniów.
  • Prywatne rozmowy mogą wpłynąć na obiektywność i uczciwość ocen czy innych decyzji dotyczących ucznia.

Jakie są akceptowalne formy kontaktu?

  • Wszelkie pytania, wątpliwości lub potrzeba wsparcia powinny być omawiane                              
    w ramach oficjalnych konsultacji, zebraniach klasowych lub za pośrednictwem                               
    e-dziennika.
  • Nauczyciele są dostępni w wyznaczonych i umówionych godzinach, aby pomóc uczniom     
       i rodzicom.

5. Zgłoś, jeśli widzisz, że ktoś jest krzywdzony:

  • Jeśli zauważysz, że ktoś jest źle traktowany, powiedz o tym nauczycielowi lub innemu dorosłemu, do którego masz zaufanie (psychologowi, pedagogowi, rodzicowi). To może pomóc temu dziecku.
  • Zgłaszaj zaufanej dorosłej osobie w szkole, że tobie lub komuś dzieje się krzywda. Krzywdzić nie może żaden dorosły: ani nauczyciel, ani inny pracownik szkoły, ani rodzic:
  • Rodzice powinni być świadomi, że nie mają prawa krzywdzić swojego dziecka fizycznie ani psychicznie.

Prawo zakazuje stosowania przemocy wobec dziecka przez rodziców.

Obowiązek troski o dobro dziecka:

  • Rodzice powinni działać zawsze w najlepiej pojętym interesie dziecka.
  • Rodzice mają podejmować decyzje, które nie zaszkodzą dziecku.

Zachowanie rodziny jako bezpiecznego środowiska:

  • Rodzina jest miejscem, gdzie dziecko powinno czuć się bezpiecznie i chronione.
  • Rodzice powinni unikać zachowań, które mogą zaszkodzić dziecku.

Jeśli dziecko doświadcza krzywdy ze strony nauczyciela lub innego pracownika szkoły, istnieją ważne kroki, które można podjąć w celu ochrony dziecka:

Zgłoszenie sytuacji dyrektorowi szkoły:

  • Nauczyciel, który dowiaduje się o krzywdzeniu dziecka, powinien niezwłocznie poinformować dyrektora szkoły.
  • Dyrektor będzie odpowiedzialny za dalsze działania w celu ochrony dziecka.

Notatka służbowa:

  • Nauczyciel powinien sporządzić notatkę służbową, w której opisze sytuację i informacje o krzywdzeniu dziecka.
  • Notatkę przekazuje dyrektorowi szkoły.

Powiadomienie pedagoga lub psychologa:

  • Nauczyciel przekazuje informacje pedagogowi lub psychologowi.
  • Pedagog lub psycholog przeprowadzi rozmowę z rodzicem dziecka, aby zrozumieć sytuację i zapewnić wsparcie.

Diagnoza sytuacji dziecka:

  • Pedagog lub psycholog zbierze informacje od nauczycieli, rodziców i samego dziecka.
  • Na tej podstawie zostanie sporządzona diagnoza sytuacji dziecka.

Plan pomocy dziecku:

  • Pedagog lub psycholog opracuje plan pomocy dziecku, który uwzględni działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i wsparcia.
  • Rodzice zostaną poinformowani o planie i zachęceni do współpracy.

Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa:

  • Dyrektor szkoły złoży zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury lub policji.
  • W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, sprawa może być rozstrzygnięta przez sąd rodzinny.

5.Szukaj pomocy, jeśli sam jesteś krzywdzony:

  • Jeśli ktoś cię bije, obraża lub źle się zachowuje, powiedz o tym komuś bliskiemu, komuś do kogo masz zaufanie.
  • Nie jesteś sam – zawsze możesz liczyć na wsparcie.

 Oto numery telefonów i adresy mailowe, pod którymi krzywdzone dzieci mogą szukać pomocy:

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (116 111):

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12):

Latarnia Morska (800 100 100):

Skip to content